آرشیو وبلاگ

نحوه صحیح مصرف گیاه آلوئه ورا

نحوه صحیح مصرف گیاه آلوئه ورا

بسیاری از شما با خواص درمانی آلوئه ورا آشنا هستید و از آن برای مشکلات مختلفی استفاده کرده اید. این گیاه علاوه بر خواص دارویی و درمانی که دارد، می توان به صورت خوراکی و موضعی آن را استفاده کرد. در این مقاله به روش های مصرف گیاه آلوئه ورا می پردازیم.

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا یک گیاه دارویی است که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست و اختلالات پوستی استفاده می شود. کرم ها، ژل ها و پمادهای آلوئه ورا حاوی ژل شفاف موجود در برگ آلوئه ورا هستند. این محصولات را می توان به صورت موضعی برای درمان بیماری های مختلف پوست استفاده کرد. آلوئه ورا به طور طبیعی در آب و هوای خشک و استوایی در آفریقا، آسیا، اروپا و بخش های جنوبی و غربی ایالات متحده رشد می کند.

ارزش غذایی آلوئه ورا

ژل شفاف موجود در داخل آلوئه ورا از 96% آب تشکیل شده است. این ژل دارای مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، سالیسیلیک اسید، آنزیم ها و 20 اسید آمینه ضروری برای بدن است که اگر به درستی مصرف شود، می تواند خواص و فواید بسیاری داشته باشد. هر 100 گرم ژل آلوئه ورا دارای ارزش غذایی زیر می باشد.

نام

مقدار

سدیم

8 میلی گرم

کلسیم

8 میلی گرم

آب

96.23 گرم

ویتامین C

3.8 میلی گرم

آهن

0.15 میلی گرم

انرژی

15 کیلو کالری

کربوهیدرات

3.75 گرم

 

نحوه جدا کردن ژل آلوئه ورا از برگ

نحوه جداکردن ژل آلوئه ورا از برگ

برای خارج کردن ژل آلوئه ورا، ابتدا برگ تازه آلوئه ورا را به خوبی بشویید، سپس با استفاده از چاقوی تیز، چند برش در طول برگ و در بخش کناری آن ایجاد کنید. پوست برگ را جدا کنید و با استفاده از یک قاشق، ژل داخل برگ را در بیاورید.

طریقه مصرف آلوئه ورا

برگ های آلوئه ورا از سه قسمت تشکیل شده است: پوست، ژل و لاتکس. این گیاه بیشتر با ژل آلوئه ورا شناخته شده می شود که مسئولیت بسیاری از مزایای سلامتی را بر عهده دارد. اگر آلوئه ورا به شکل درست تهیه شود بی خطر می باشد. ژل آلوئه ورا را می توان به انواع دستورهای غذایی از جمله اسموتی و سالاد اضافه کرد.

سالاد

قطعات آلوئه ورا را به صورت کامل بشویید، سپس آن را به سالاد سبزیجات خود اضافه کنید. ترجیحا آلوئه ورا را تا حدی بشویید که حالت چسبندگی خود را از دست بدهد.

اسموتی

ژل آلوئه ورا را خرد کرده و در یخچال قرار دهید، سپس آن را با میوه های مورد علاقه خود درون مخلوط کن بریزید.

نوشیدنی آلوئه ورا فوراور (ژل خالص آلوئه ورا)

نوشیدنی آلوئه ورا فوراور

نوشیدنی آلوئه ورا فوراور حاوی ژل خالص این گیاه بوده و ترکیبی از پالپ و مایع درون گیاه آلوئه ورا می باشد. این محصول با بهره گیری از خواص آلوئه ورا، نتایج فوق العاده ای برای مصرف کنندگانش به دنبال دارد که از جمله این نتایج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود خستگی های مزمن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به فرآیند هضم و گوارش
  • کاهش کلسترول خون
  • بهبود مشکلات کبد
  • کنترل و بهبود دیابت
  • التیام زخم و اسکار پوست

ماست

قطعات ژل آلوئه ورا را با 1 فنجان شکر و آب 1 لیمو ترش در قابلمه بریزید. سپس روی حرارت ملایم بگذارید و گاهی اوقات آن را هم بزنید تا مکعب های ژل آلوئه ورا مانند انگور سفت شوند و مایع دیگر لزج نباشد. مدت زمان انجام این کار به طور معمول، حدود 10 دقیقه طول می کشد. بعد از اتمام پخت، آن را روی ماست سرو کنید.


همچنین بخوانید: بهترین کرم دور چشم خارجی


مصرف موضعی ژل آلوئه ورا

استفاده به عنوان آرایش پاک کن

ژل آلوئه ورا یک پاک کننده عالی برای باقی مانده مواد آرایشی روی صورت است. این ژل به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند و بدون از بین بردن چربی های مفید روی پوست، آرایش را پاک می کند.

مناسب برای پوست های حساس

اگر پوست حساسی دارید احتمالا نتوانسته اید مجموعه درستی از مواد تشکیل دهنده برای درست کردن ماسک را پیدا کنید. می توانید، عصاره ژل آلوئه ورا تازه را با روغن نارگیل و مقدار کمی آب لیموی تازه ترکیب کرده و روی پوست خود بگذارید، با این کار پوست حساس شما آرام شده و جوش و آکنه کاهش می یابد.

مصرف آلوئه ورا برای کاهش قرمزی

مصرف آلوئه ورا برای کاهش قرمزی

اگر احساس سوزش روی پوست خود می کنید یا به دلیل جوش یا هر واکنشی پوست شما قرمز شده است، ژل آلوئه ورا را مستقیما روی آن قسمت قرار دهید.

ژل آلوئه ورا بعد از اصلاح

بعد از اصلاح می توانید به مدت چند ثانیه، ژل آلوئه ورا را روی صورت خود قرار دهید که این کار باعث کاهش التهاب، افزایش نرمی و لطافت بیشتر پوست می شود.

فواید آلوئه ورا برای سلامتی

گیاه آلوئه ورا بیشتر برای درمان آسیب های پوستی شناخته می شود، اما چندین کاربرد دیگر هم دارد که به طور بالقوه می تواند برای سلامتی مفید باشد. در ادامه به بررسی فوائد آلوئه ورا برای سلامتی می پردازیم.

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند. ژل آلوئه ورا شامل آنتی اکسیدان های قوی متعلق به خانواده بزرگی به نام پلی فنول ها است. این آنتی اکسیدان ها همراه با چندین ترکیب دیگر در آلوئه ورا به مهار رشد باکتری های خاصی که می توانند باعث عفونت در انسان شوند، کمک می کنند. آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضدعفونی کنندگی آن شناخته می شود. به همین علت ممکن است در بهبود زخم ها و درمان مشکلات پوستی کمک شایانی کند.

تسریع در بهبود زخم

تسریع در بهبود زخم با آلوئه ورا

مردم اغلب از آلوئه ورا به عنوان یک داروی موضعی استفاده می کنند و به جای مصرف، آن را روی پوست می مالند. در واقع، در درمان زخم ها به ویژه سوختگی ها از جمله آفتاب سوختگی از این گیاه استفاده می شود.

ارتقا سلامت دهان

خمیر دندان آلوئه ورا و دهانشویه گزینه های طبیعی برای بهبود بهداشت دهان و دندان و کاهش پلاک است. نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان داد افرادی که از خمیردندان آلوئه ورا استفاده کردند ، پیشرفت های چشمگیری در سلامت دهان و دندان خود نشان داده اند.

مزایای آلوئه ورا برای سلامت پوست و مو

درمان جوش و لک

همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم ابتدا ژل آلوئه ورا را استخراج کنید و سپس آن را  بر روی قسمت جوش، سوختگی یا لک قرار دهید. این عمل را روزی سه تا چهار بار تکرار کنید تا زمانی که بهبودی حاصل شود.

جوانسازی و زیباسازی پوست

جوانسازی و زیباسازی پوست با آلوئه ورا

بعد از استخراج ژل آلوئه ورا، آن را به آرامی روی قسمت های آسیب دیده صورت خود قرار دهید و بگذارید تا کاملا خشک شود، سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید.


همچنین بخوانید: دلایل اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان


کمک به افزایش رشد مو

دو قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را با نصف فنجان بابونه مخلوط کرده و از آن به عنوان نرم کننده برای موهای خود استفاده کنید که بعد از مدتی شاهد رشد آنها خواهید بود.

نحوه نگهداری آلوئه ورا

توصیه می شود آلوئه ورا را به صورت تازه مصرف کنید، اما برگ ‌های این گیاه تا چند هفته هم در یخچال می ‌مانند. با این حال، می توانید عمر آنها را با فریز کردن، طولانی‌تر کنید. برای قرار دادن در فریزر یا بخچال می‌توانید برگ‌ ها را در پلاستیک بپیچید یا در کیسه ‌های پلاستیکی قرار دهید.

زمانی که می ‌خواهید از برگ ‌های یخ‌زده استفاده کنید، اجازه دهید برای چند ساعت در دمای اتاق یخ زدایی شود. همچنین می ‌توانید ژل را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید که برای این کار، می توانید آن را در شیشه، کیسه‌ ای پلاستیکی یا در ظروف جایخی قرار دهید. ممکن است بعد از مدتی، متوجه شوید ژل با گذشت زمان تغییر رنگ داده که این اتفاق طبیعی است.

عوارض احتمالی خوردن آلوئه ورا

عوارض احتمالی خوردن آلوئه ورا

خوردن لاتکس آلوئه ورا، عوارض بالقوه ‌ای دارد که از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در دوزهای کوچک، خوردن لاتکس ممکن است با تقویت انقباضات به درمان یبوست کمک کند اما در طولانی ‌مدت، ممکن است با عوارض جانبی از جمله گرفتگی معده، مشکلات کلیوی، ضربان قلب نامنظم و ضعف عضلانی روبرو شوید.
  2. در دوزهای بالای یک گرم در روز، استفاده طولانی ‌مدت ممکن است کشنده باشد.
  3. زنان باردار باید از خوردن لاتکس اجتناب کنند؛ زیرا امکان دارد باعث انقباضات رحمی و سقط جنین شود.
  4. افراد مبتلا به اختلالات گوارشی، مانند بیماری التهابی روده باید از مصرف لاتکس آلوئه ورا اجتناب کنند؛ زیرا امکان دارد شرایط آنها بدتر شود.

چه کسانی باید آلوئه ورا مصرف کنند؟

خوردن آلوئه ورا به افرادی که دارای اضافه وزن یا روزه ‌دار هستند، پیشنهاد می‌ شود؛ زیرا فیبر موجود در این مواد غذایی مانع از بروز یبوست شده و به دلیل دیر هضم بودن، احساس سیری ماندگاری را در فرد ایجاد می ‌کند. مصرف آلوئه ‌ورا برای افرادی که در کنار رژیم، ورزش هم می‌ کنند و بیش از هر زمان دیگری در معرض استرس و ضعف سیستم ایمنی هستند، توصیه می‌ شود.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه