آرشیو وبلاگ

راهنمای جامع تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

راهنمای جامع تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

عسل به دلیل مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، فواید سلامتی فراوانی دارد که به بهینه شدن بسیاری از عملکردهای بدن کمک می‌کند. با این حال، امروزه عسل تقلبی چیزی است که بسیار رایج شده است؛ پس برای بهره بردن از خواص عسل طبیعی، توانایی تشخیص عسل اصل از تقلبی قبل از خرید بسیار مهم است.

برای بهره مندی از خواص این ماده فوق العاده، شناخت و تشخیص طبیعی بودن یا نبودن آن بسیار مهم است. عدم توانایی تشخیص نوع عسل، می‌تواند احتمال خرید محصولات تقلبی را افزایش دهد؛ زیرا بسیاری از فروشگاه‌ها عسل تقلبی و ناخالص را به فروش می‌رسانند که بسیار با آنچه که زنبورها به طور طبیعی از گرده تولید می‌کنند، متفاوت است.

از طرف دیگر، بسیاری از شرکت‌ها از افزایش روز افزون مصرف عسل در بین مردم سو استفاده کرده و نمونه تقلبی را به جای عسل طبیعی به فروش می‌رسانند. این عسل‌ها به هیچ وجه فواید مشابهی با یکدیگر ندارند و در این حالت است که توانایی تشخیص این دو نوع بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

در کنار خرید عسل طبیعی، می‌توانید به راحتی از مکمل بی پروپولیس فوراور استفاده کرده و به خواص عسل طبیعی دست پیدا کنید.

عسل طبیعی چیست؟

عسل طبیعی چیست

عسل طبیعی، محصولی است که مستقیما از زنبور عسل به دست می‌آید. عسل خالصی که اغلب در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با عنوان عسل ارگانیک یا طبیعی عرضه می‌شود، توسط زنبورهایی که از گل‌های طبیعی تغذیه می‌کنند تولید شده است.

عسلک چیست؟

زنبورها برای تهیه این ماده از شهد گل‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، عسل‌هایی هستند که از شهد گل‌ها و گرده‌های آن‌ها به دست نمی‌آیند که عسلک نامیده می‌شوند. عسلک از شهد درختانی مانند بلوط به دست می‌آید. به دلیل اینکه از شهد گل‌ها به دست نمی‌آید یا درصد خیلی کمی از آن از شهد گل به دست آمده است، برخی آن را عسل به حساب نمی‌آورند.

عسل تقلبی چیست؟

عسل تقلبی چیست

عسل تقلبی در کارخانه تولید شده و طی فرآیند تولید، تغییر و تحولاتی پیدا کرده است؛ اما تشخیص آن از عسل طبیعی در حالتی که در بسته بندی قرار دارد تقریبا غیرممکن است. راه‌ها و روش‌های زیادی برای تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

چسبندگی عسل

اگر عسل طبیعی را بین انگشتان خود بمالید، حالت چسبناکی نخواهد داشت؛ اما عسل تقلبی به دلیل شیرین کننده‌های اضافه شده به آن طی فرآیند تولید در کارخانه، چسبناک است. این تفاوت به راحتی قابل آزمایش است و به خوبی طبیعی یا تقلبی بودن محصول را مشخص می‌کند.

غلظت و بافت عسل

غلظت و بافت عسل طبیعی

عسل طبیعی از نظر بافت کاملا غلیظ بوده و حرکت کردن و روان شدن آن به زمان زیادی نیاز دارد؛ در حالی که عسل تقلبی نسبت به عسل طبیعی بسیار روان‌تر و شل‌تر است، به راحتی و در زمان کمتری روان شده و حرکت می‌کند.

برای آزمایش عسل با این روش در حالتی که عسل در بسته بندی‌های پلمپ شده قرار دارد، بهترین راه این است که ببینید چقدر طول می‌کشد تا عسل از یک طرف شیشه به طرف دیگر آن برود. اگر امکان باز کردن بسته بندی عسل وجود داشت، می‌توانید مقداری از عسل را روی انگشت خود ریخته و ببینید که آیا در یک مسیر مستقیم حرکت می‌کند یا خیر.

رایحه و بوی عسل

عسل طبیعی بوی ملایمی دارد که بسیار به بوی گل‌های طبیعی شباهت دارد. این بو می‌تواند با گرم شدن و سرد شدن عسل تغییر کند؛ اما عسل تقلبی در اغلب موارد اصلا بویی ندارد و یا بوی آن ترش است. توانایی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با این روش، ممکن است کمی نیاز به تمرین داشته باشد.

رنگ عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی از روی رنگ

به طور کلی، رنگ عسل طبیعی به منبع شهد مورد استفاده زنبورهای عسل بستگی دارد. بیش از 300 نوع مختلف عسل طبیعی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از یک منبع گل متفاوت نشات می‌گیرند. رنگ عسل طبیعی از بی رنگ تا قهوه‌ای تیره متغیر است.

منابع شهدی که باعث تیره شدن رنگ عسل طبیعی می‌شوند، شامل:

  • برگ نو
  • کهور
  • پیچ امین الدوله
  • بواسیر
  • شبدر
  • شکوفه توت سیاه
  • ترشک درختی

منابع شهدی که رنگ عسل طبیعی را نه روشن و نه تیره می‌کنند، شامل:

  • شکوفه گیلاس
  • خاس
  • گل آفتابگردان
  • شکوفه سیب
  • درخت لاله

منابع شهدی که باعث روشن شدن رنگ عسل طبیعی می‌شوند، شامل:

  • گل گاو زبان
  • گندم سیاه
  • سماق

ناخالصی‌های عسل

ناخالصی‌های عسل

عسل طبیعی اغلب حاوی ناخالصی‌های بسیار ریزی است که شامل ذرات پولن می‌شود؛ اما عسل تقلبی هیچ ناخالصی ندارد و کاملا شفاف بوده و بافتی صاف و ظاهری یکدست خواهد داشت.

طعم عسل

طعم عسل طبیعی و خالص فقط برای چند دقیقه ماندگاری دارد. در عوض، طعم نمونه تقلبی برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند؛ زیرا حاوی شکر است که باعث حفظ و ماندگاری بیشتر طعم در دهان می‌شود.

قابلیت جذب

عسل طبیعی لک ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر قطراتی از آن را روی کاغذ بریزید، روی سطح باقی می‌ماند و جذب آن نخواهد شد. همچنین اگر روی پارچه سفید ریخته شود نیز باعث ایجاد نیز لک نمی‌شود. با این حال، عسل تقلبی جذب کاغذ شده و اگر روی پارچه سفید ریخته شود، آن را لکه دار می‌کند.

ترکیبات عسل

اگر عسل را از فروشگاهی خریداری می‌کنید که برچسب‌هایی روی شیشه و بسته بندی آن وجود دارد، این ساده‌ترین راه برای تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن عسل است. تولیدکنندگان موظف هستند هر گونه افزودنی یا مواد اضافی را که به عسل تولیدی خود اضافه می‌کنند را ذکر کنند.

به برچسب روی ظرف عسل نگاه کنید و اگر عسل تقلبی باشد، می‌توانید به سرعت متوجه آن شوید. اگر چیزی به عسل خالص و طبیعی اضافه شده باشد، آن عسل تقلبی است.


همچنین بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان


تست عسل طبیعی

تغییر عسل هنگام گرم شدن

هنگامی که نمونه طبیعی گرم می‌شود، به سرعت غلظت آن افزایش پیدا کرده و هیچ کفی نیز ایجاد نمی‌کند. با این حال، انواع تقلبی آن حباب تولید کرده و هرگز رنگ آن کاراملی نخواهد شد. این تفاوت قابل توجه، به سرعت در تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی به شما کمک می‌کند.

تست عسل روی نان

عسل را روی یک تکه نان بمالید. در صورتی که اصل و طبیعی باشد، در حدود 60 ثانیه سفت می‌شود؛ اما عسل تقلبی هرگز سفت نشده و در عوض به دلیل داشتن رطوبت بیشتر، نان را مرطوب می‌کند. این یک آزمایش ساده دیگر برای تعیین طبیعی بودن عسلی است که خریداری کرده‌اید.

تشخیص عسل طبیعی با آب

عسل طبیعی در آب حل نمی‌شود و در ته ظرف ته نشین خواهد شد. همچنین در صورت هم زدن، برای مدت طولانی‌تری می‌تواند رقیق باقی بماند. این در حالی است که نمونه تقلبی آن در آب حل می‌شود و به این ترتیب می‌توانید به سرعت متوجه شوید که عسل تقلبی است.

تشخیص عسل طبیعی با کبریت

یک چوب کبریت را در عسل فرو کنید؛ اگر عسل طبیعی باشد، چوب کبریت بعد از غوطه ور شدن در آن به راحتی روشن می‌شود؛ اما اگر عسل تقلبی باید، به دلیل داشتن رطوبت و انتقال آن به چوب کبریت، باعث عدم توانایی روشن شدن چوب کبریت می‌شود.

تست الکل‌های متیله

با ترکیب عسل با الکل‌های متیله می‌توانید اصالت آن را بررسی کنید. هنگام مخلوط کردن این ماده با الکل‌های متیله، عسل همچنان در ته ظرفی جمع شده و فرو می‌نشیند؛ اما عسل تقلبی این گونه نبوده و در عوض در الکل متیله حل می‌شود و به محلول ظاهری شیری رنگ می‌دهد.

تست با زرده تخم مرغ

اگر عسل طبیعی را با زرده تخم مرغ در ظرفی ریخته و مخلوط را هم زده و قاطی کنید، زرده حالتی پیدا می‌کند که انگار پخته شده است. در صورتی که با انجام این مراحل با عسل تقلبی، زرده تغییری نمی‌کند و همان طور با ظاهر اولیه خود باقی می‌ماند.

تشخیص عسل طبیعی با سرکه

مخلوط سرکه و عسل می‌تواند یک راه آسان و ساده برای تشخیص عسل اصل از تقلبی باشد. برای استفاده از این روش، سعی کنید چند قطره عسل را با محلول سرکه و آب مخلوط کنید؛ اگر مخلوط به دست آمده شروع به کف کردن کند، می‌تواند نشانه‌ای برای تقلبی بودن محصول باشد.

4 روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی

تست عسل طبیعی

در زیر چهار روش ساده برای تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن عسل شما در خانه وجود دارد:

  • یک قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب بریزید. عسل تقلبی بلافاصله شروع به حل شدن می‌کند؛ در حالی که عسل طبیعی ته نشین می‌شود.
  • یک قطره عسل با دمای اتاق یا خنک‌تر را روی انگشت خود قرار دهید، اگر عسل پخش شد، عسل تقلبی است؛ اما اگر حالت خود را حفظ کند و به صورت یک قطره باقی بماند، آنگاه عسل شما طبیعی است.
  • اگر مدتی است که عسل را مصرف می‌کنید و همچنان به صورت شربت باقی مانده است، ممکن است عسل شما تقلبی باشد. در اغلب موارد عسل واقعی در گذر زمان متبلور می‌شود.
  • یک چوب کبریت روشن نشده را در عسل خود فرو کنید. سپس آن را بردارید و ببینید روشن می‌شود یا خیر. یک چوب کبریت آغشته به عسل طبیعی می‌تواند روشن شود؛ اما یک چوب کبریت آغشته به عسل تقلبی به دلیل رطوبت اضافی موجود در آن، روشن نخواهد شد.

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

شکرک عسل

تمام انواع عسل‌های طبیعی در گذر زمان شکرک می‌زنند؛ اما نوع عسل، روش نگهداری و دمای محیط قرار گیری آن همگی بر سرعت شکرک زدن شدن آن تأثیر می‌گذارند. شکرک زدن عسل طبیعی در دماهای پایین با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. حتی در کندوی زنبور عسل نیز اگر دما خیلی پایین بیاید، عسامکان شکرک زدن عسل وجود دارد.

تشخیص عسل اصل از تقلبی

روش‌های ذکر شده برای آزمایش عسل به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید. حتی می‌توانید ترکیبی از تمامی این روش‌ها را انجام دهید تا مطمئن شوید تشخیص شما درست بوده است.

 فواید درمانی عسل زمانی در بهترین حالت است که به شکل طبیعی بوده و مستقیما از زنبور عسل تهیه شده باشد و به هیچ وجه در طی فرآیند تولید تغییر نکرده باشد. عسل فوراور یکی از عسل‌های موجود در بازار است که می‌توانید با خیال راحت آن را تهیه کرده و از طبیعی بودن آن اطمینان کامل داشته باشید. همچنین می‌توانید با انجام هر یک از این روش‌ها، مطمئن شوید عسلی که به شما عرضه می‌شود کاملا طبیعی است.

عسل طبیعی فوراور

برای بهره‌مندی بیشتر از خواص عسل طبیعی می‌توانید از مکمل بی پولن فوراور استفاده کنید که یکی دیگر از فراورده‌های زنبور عسل بوده و خواص تقریبا مشابهی با این طلای مایع دارد.

تمامی محصولات تولید شده در شرکت فوراور لیوینگ امریکا با استفاده از مواد طبیعی بوده و در تولید آن‌ها هیچ گونه ناخالصی به کار برده نشده است. این محصولات شامل انواع مکمل‌های مختلف مانند مکمل سبزیجات فوراور بوده تا محصولات مرتبط با بهداشت شخصی مانند خمیر دندان فوراور، ضد آفتاب فوراور و... می‌شود. اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید و طبیعی بودن محصولاتی که به طور روزانه استفاده می‌کنید برای شما مهم است، فوراورکالا تمام چیزی که شما به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای مشاهده قیمت و سفارش عسل فوراور اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه