آرشیو وبلاگ

خواص عسل طبیعی کوهستان را بشناسید

خواص عسل طبیعی کوهستان را بشناسید

نزدیک به صدها سال است که مردم از عسل طبیعی در طب سنتی و درمان‌های خانگی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. این ماده که مستقیما از کندو به دست می‌آید، حاوی پولن زنبور عسل، موم زنبور عسل و مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

اگرچه تحقیقات این را تایید نکرده‌اند که نمونه طبیعی آن فواید سلامتی بیشتری نسبت به انواع فرآوری شده دارد؛ اما بسیاری از افراد معتقدند که فرآیندهای فرآوری و پاستوریزه کردن عسل باعث کاهش بسیاری از عناصر مفید موجود در آن می‌شود و به همین دلیل، عسل طبیعی فواید و خواص سلامتی بیشتری نسبت به عسل‌های فرآوری شده دارد. ما در این مقاله به بررسی خواص عسل طبیعی و تاثیر آن بر بدن خواهیم پرداخت.

عسل طبیعی چیست؟

عسل طبیعی چیست؟

عسل مایعی شیرین و طلایی رنگ است که توسط زنبورهای عسل درست می‌شود. عسل طبیعی، عسلی است که وارد فرآیند فیلتر یا پاستوریزه کردن نمی‌شود. این ماده طبیعی مستقیما از کندوهای زنبور عسل به دست آمده و به مصرف می‌رسد. عسل موجود در کندو حاوی پولن زنبور عسل، موم زنبور عسل و بخش‌هایی از بدن زنبورهای مرده است.

موم زنبور عسل ماده‌ای چسبناک و چسب مانند است که زنبورها از آن برای نگه داشتن کندوی خود استفاده می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که موم و گرده زنبور عسل می‌توانند خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی داشته باشند.

تولیدکنندگان معمولا عسل طبیعی را با این هدف که تا جای ممکن ناخالصی‌های موجود در آن را حذف کنند، از فیلتر رد می‌کنند؛ اما معمولا برخی از این ناخالصی‌ها باقی می‌مانند. با این حال، مصرف آن در این حالت همچنان بی خطر است و ضرری ندارد.

برخی شواهد تاریخی تخمین می‌زنند که بیش از 8000 سال است که انسان‌ها از عسل برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. در هر صورت، در زمان‌های قدیم مردم از عسل طبیعی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه بیشتر مردم از عسل پاستوریزه و فرآوری شده استفاده می‌کنند.

خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی

در قسمت زیر به بررسی خواص این ماده منحصر به فرد می‌پردازیم:

اثرات آنتی اکسیدانی

محققان معتقدند که برخی از مزایای اصلی عسل طبیعی برای سلامتی، به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدانی در آن است. این ماده حاوی مقادیر زیاد و مختلفی از ترکیبات است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. از جمله این مواد می‌توان به فیتوکمیکال‌ها، فلاونوئیدها و اسید اسکوربیک اشاره کرد.

آنتی اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، استرس را کاهش می‌دهند. دانشمندان استرس را با طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله بسیاری از سرطان‌ها مرتبط دانسته‌اند. با پیروی کردن از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، افراد می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

برخی از مردم معتقدند که فرآیند پاستوریزه کردن عسل، مقدار آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل را کاهش می‌دهد؛ به طوری که عسل فرآوری شده ممکن است فواید مشابه عسل طبیعی را نداشته باشد. با این حال همانطور که گفتیم هیچ تحقیق معتبری در مورد اینکه فیلتر و پاستوریزه کردن بر آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل تاثیر بگذارد وجود ندارد. به هر حال، مطالعات نشان می‌دهد که حرارت دادن برخی از غذاها می‌تواند خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها را کاهش دهد.

مواد مغذی موجود در عسل طبیعی

مواد مغذی عسل طبیعی

عسل دارای مواد مغذی زیادی است که آن را به یک مکمل سالم برای رژیم غذایی تبدیل کرده‌اند. مقدار مواد مغذی و ترکیب شیمیایی آن بین کشورها و محیط‌های مختلف متفاوت است و تا حدودی به این موضوع بستگی دارد که زنبورها شهد خود را از کدام نوع گل جمع می‌کنند. بدون در نظر گرفتن این عوامل، عسل در هر صورت حاوی ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای آمینه و ویتامین‌های مختلف است.

به طور میانگین، هر قاشق غذاخوری عسل طبیعی (در حدود 20 گرم) حاوی 64 کالری و 16 گرم شکر است. همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر است:

  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • اسید پانتوتنیک
  • کلسیم
  • منیزیم
  • منگنز
  • پتاسیم
  • فسفر
  • روی

این ماده به طور طبیعی حاوی قند است که کمی بیشتر از نیمی از قند موجود در آن را فروکتوز تشکیل داده است. با این حال، حتی با وجود مقدار نسبتا زیاد فروکتوز در عسل، در مقایسه با شکر سفید می‌تواند انتخاب سالم‌تر و بهتری باشد. برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که عسل برای مقابله با دیابت مفید بوده و برخی از انواع عسل نیز می‌توانند به بهبود و کنترل سطح کلسترول خون کمک کند. افرادی که دیابت دارند یا از رژیم‌های غذایی که استفاده از قند در آن محدود است استفاده می‌کنند، ممکن است بخواهند برای جلوگیری از تغییرات قابل توجه در سطح قند خون، عسل را جایگزین قند و شکر کنند.

اثرات ضد باکتریایی

این ماده طلایی رنگ یک عامل ضد باکتری و ضد میکروبی طبیعی است و به همین دلیل می‌تواند به تمیز کردن زخم‌ها و جلوگیری از عفونت کمک کند. عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن و گلوکز اکسیداز بوده و سطح PH پایینی دارد؛ به این معنی که می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های مضر را از بین ببرد. همچنین به دلیل ترکیب شیمیایی خاصش باعث جلوگیری از رشد مخمر یا باکتری می‌شود.

بهبود و التیام زخم توسط عسل طبیعی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که عسل به عنوان یک عامل بهبود دهنده زخم به خوبی عمل می‌کند. این ویژگی به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. علاوه بر این برخی شواهد نیز نشان می‌دهند که خواص ضد ویروسی و ضد قارچی دارد و از طرف دیگر، دارای ترکیبی اسیدی است که به آزاد شدن اکسیژن از زخم و بهبود آن کمک می‌کند.

عسل طبیعی را مستقیما روی بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌های کوچک و جزئی بمالید. سپس یک گاز استریل یا بانداژ روی زخم قرار دهید تا شاهد التیام زخم خود باشید.

تسکین سرفه

عسل برای تسکین سرفه

مطالعه دیگری نشان داده است که این ماده ممکن است به همان اندازه یا حتی بیشتر از برخی داروهای ضد سرفه بدون نسخه در تسکین سرفه و گلودرد موثر باشد. مصرف بسیاری از داروهای ضد سرفه برای کودکان بی‌خطر نبوده و عوارض جانبی دارد؛ بنابراین عسل می‌تواند جایگزین خوبی برای این نوع از داروها در کودکان بالای یک سال باشد.

پژوهشی نشان داده است که می‌تواند راهی موثر برای کاهش شدت و دفعات سرفه شبانه کودکان باشد و در مواردی مخلوط شیر و عسل طبیعی می‌تواند به اندازه یک داروی ضد سرفه، سرفه و گلودرد کودکان را تسکین دهد.

همچنین می‌توانید به منظور تسکین سرفه در بزرگسالان، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مصرف کرده و بعد از آن از مصرف مایعات یا مواد غذایی دیگر خودداری کنید تا گلو را بپوشاند و مشاهده کنید که شدت و دفعات سرفه‌ها کمتر می‌شوند.

خواص عسل طبیعی در درمان اسهال

این ماده اثر تسکین دهنده‌ای بر هضم داشته و به از بین بردن علائم اسهال کمک می‌کند. تحقیقات روی 150 کودک مبتلا به گاستروانتریت حاد نشان داده‌اند کسانی که عسل را با محلول آبرسانی خوراکی دریافت کردند نسبت به کسانی که عسل دریافت نکردند، بهبودی بهتری در اسهال داشتند. به عبارت دیگر، کودکانی که عسل دریافت کردند، نیاز به دفع کمتری پیدا کرده و روند بهبود سریع‌تری داشتند.

برای درمان اسهال خفیف، یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مصرف کرده یا آن را با یک نوشیدنی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که از مصرف بیش از حد عسل خودداری کنید؛ زیرا قند اضافی می تواند اسهال را تشدید کند.

محافظت از مغز

همانطور که اشاره کردیم عسل طبیعی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند برای مغز مفید باشد. یک پژوهش روی حیوانات نشان داد که موش‌هایی که عسل مصرف می‌کنند در برابر آسیب مغزی ناشی از قرار گرفتن در معرض سرب مقاوم‌تر هستند. علاوه بر این، در یک بررسی ادعا شده است که می‌تواند حاوی موادی باشد که به مبارزه با التهاب در هیپوکامپ موثر باشد. هیپوکامپ بخشی از مغز است که در تشکیل حافظه بلند مدت نقش دارد.

کمک به داشتن پوست درخشان

عسل حاوی اسیدهای میوه‌ای به نام آلفا هیدروکسی اسید یا AHA است. AHAها دارای اثر لایه برداری طبیعی پوست هستند و به پاکسازی منافذ پوست از تیرگی سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و کثیفی کمک می‌کنند.

عسل را با چند قطره آب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید؛ می‌توانید از این خمیر به عنوان ماسک صورت روشن کننده و تقویت کننده پوست استفاده کنید. بعد از نیم ساعت، صورت خود را بشویید و خشک کنید. پس از آن هم از مرطوب کننده استفاده کنید. عملکرد این ماسک صورت، درست مشابه کاری است که اسکراب برای پوست شما انجام می‌دهد. این که اسکراب چیست و چطور به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کند را به طور مفصل در مقاله دیگری بررسی کرده‌ایم.

خواص ضد باکتریایی عسل نیز به کنترل و رفع مشکلات پوستی مانند آکنه کمک می‌کند. استفاده از عسل به طور مرتب، با استفاده از یک پنبه تمیز، یک راه موثر برای درمان مشکلات پوست است.

خواص عسل طبیعی برای زنان

خواص عسل برای زنان

هر زمان که در مورد مراقبت‌های بهداشتی، سلامت و تندرستی زنان بحث می‌شود، عسل به عنوان یک عامل مهم و موثر وارد میدان می‌شود. عسل طبیعی جایگاه خود را در میان بهترین گیاهان و مواد خوراکی که دارای ارزش دارویی و غذایی بالایی هستند، پیدا کرده و فواید زیادی به خصوص برای خانم‌ها دارد. برخی از خواصی که عسل طبیعی برای سلامت زنان دارد، به شرح زیر است.

در مبارزه با سرطان مفید است

همواره راه‌های مبارزه با سرطان و گسترش آگاهی در مورد آن موضوعی ثابت در زمینه پزشکی است. باور کنید یا نه، این ماده طلایی رنگ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. اکثر مردم معتقدند عسلی که رنگ تیره‌تری دارد در مبارزه با سلول‌های سرطانی مفیدتر است؛ زیرا حاوی درصد بیشتری از اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها است که باعث افزایش خواص آنتی اکسیدانی عسل می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از محققان مصرف عسل را برای افزایش سلامت زنان توصیه می‌کنند.

برای سلامت زنان و بارداری مفید است

یکی از جنبه‌های مهم در زمینه سلامت زنان، بارداری است. عسل یک درمان خانگی برای زنان باردار است؛ زیرا می‌تواند به درمان سرماخوردگی جزئی، مشکلات معده، سوء هاضمه، اسهال و موارد دیگر کمک کند. بنابراین مادران آینده می‌توانند از آن به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک‌ها در زمان بارداری استفاده کنند؛ زیرا در این دوران، به آنها توصیه می‌شود از مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنند. اما قبل از مصرف عسل طبیعی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن مانند دیابت بارداری و سایر مسائل جلوگیری کنید.

همچنین قرص ویتولایز بانوان فوراور مکملی منحصر به فرد است که مصرف منظم آن به تنظیم هورمون‌ها، رفع مشکلات زنانه و حتی پیشگیری از بروز آن‌ها کمک می‌کند.

به مبارزه با سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا کمک می‌کند

چای زنجبیل داغ با چند قطره عسل یا ترکیب عسل طبیعی با شیر گرم می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. از طرف دیگر، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به شما انرژی می‌دهد تا به راحتی با آنفولانزا و سرماخوردگی مقابله کنید.

با بیماری‌های قلبی مقابله می‌کند

همانطور که اشاره کردیم، عسل طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فنول‌ها است که گفته می‌شود تاثیر مثبتی در حفظ سلامت قلب و کنترل سطح کلسترول دارد که خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین جریان خون را در رگ‌ها بالا نگه داشته و از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که علائم مشکلات قلبی عروقی اغلب در زنان نادیده گرفته می‌شود، متخصصان، مصرف آن را برای سلامت زنان توصیه می‌کنند تا بتوانند از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کنند. بنابراین، می‌توانید صبح‌ها از یک لیوان نوشیدنی شیرین با عسل لذت برده و قلب خود را آرام کنید.

به مقابله با پریودهای نامنظم و گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

پریودهای نامنظم و گرفتگی عضلات بین زنان در سراسر دنیا بسیار رایج است و همه سعی می‌کنند تا با این مسائل به بهترین شکل ممکن برخورد کنند. درمان این مسائل در عسل طبیعی پنهان شده است؛ زیرا اعتقاد بر این است که این ماده شیرین در تسکین دردهای قاعدگی مؤثر است.

مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله Archives of Gynecology and Obstetrics منتشر شد، اشاره کرد که اگر یک قاشق عسل را دو هفته قبل از شروع عادت ماهانه مصرف کنید، می‌تواند به اندازه داروهای ضد التهابی موثر باشد و گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

علاوه بر این، خوردن یک قاشق چای‌خوری عسل با یک قاشق چای‌خوری نعناع خشک، سه بار در روز و به مدت چند هفته می‌تواند به پریودهای نامنظم کمک کند. به همین دلیل است که متخصصان زنان و زایمان مصرف عسل را برای سلامت زنان توصیه می کنند.

خواص عسل طبیعی برای مردان

خواص عسل برای مردان

این قسمت از مقاله را به تاثیر این ماده بر سلامت و تندرستی مردان اختصاص می‌دهیم.

بهبود عملکرد ورزشی

عملکرد ورزشی خوب و بهینه، نکته مهمی برای ورزشکاران حرفه‌ای و ورزشکاران جدی و آماتور است. مطالعات انجام شده، مصرف منظم عسل طبیعی را با بهبود عملکرد و رشد عضلات پس از آن مرتبط دانسته‌اند. به طوری که در حال حاضر توصیه می‌شود به جای گلوکز در نوشیدنی‌های ورزشی از عسل استفاده شود.

این خاصیت عسل به این دلیل است که عسل فروکتوز بیشتری را نسبت به شیرین کننده‌های دیگر شامل می‌شود. فروکتوز کندتر از گلوکز وارد جریان خون شده و بنابراین منبع سوختی پایدارتر و کندتری تولید می‌کند که برای مدت طولانی‌تری به ورزشکار انرژی می‌دهد.

تقویت قوای جنسی

مصرف عسل طبیعی میل و قوای جنسی را افزایش می‌دهد؛ زیرا منبع خوبی از ویتامین B است و تصور می‌شود ویتامین‌های B در تولید تستوسترون مهم هستند. هر چه تستوسترون بیشتر باشد، قوای جنسی مرد نیز بیشتر است.

همچنین قرص ویتولایز آقایان فوراور نیز مکملی مخصوص آقایان است که به تقویت قوای جنسی کمک می‌کند.

خواص عسل طبیعی برای کودکان

خواص عسل برای کودکان

فواید این ماده به زنان و مردان بزرگسال محدود نشده و خواص مفید و سالمی برای کودکان در حال رشد دارد؛ اما هرگز نباید به کودکان زیر 1 سال داده شود و برای کودکان زیر 2 سال نیز توصیه نمی‌شود. این ماده حاوی باکتری‌هایی است که ممکن است باعث بوتولیسم در نوزادان شود. بوتولیسم شکلی بسیار جدی مسمومیت غذایی که می‌تواند منجر به مرگ شود. همچنین خطر آلرژی داشتن کودکان به گرده ناشی از عسل وجود دارد. بهترین راه برای تامین نیازهای تغذیه‌ای کودکان بدون بروز مشکلات مختلف، استفاده از مکمل کیدز فوراور بهعنوان یک مولتی ویتامین مخصوص کودکان است.

در ادامه خواص عسل طبیعی برای کودکان را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

به کودکان انرژی طولانی مدت می‌دهد

عسل به طور عمده از سه نوع قند ساخته شده است: ساکارز، گلوکز و فروکتوز. هر یک از این قندها به طور متفاوتی توسط بدن ما استفاده می‌شود؛ ساکارز و گلوکز به سرعت هضم شده و باعث افزایش قند خون می‌شوند. با این حال فروکتوز موجود در عسل، مدت بیشتری در سیستم گوارشی باقی مانده و به کودکان شما انرژی می‌دهد.

حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز است

مواد تشکیل دهنده زیادی عسل طبیعی وجود ندارد، اما این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز است که برای کودکان در حال رشد مفید خواهد بود. عسل همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که به رشد و تکامل کودکان کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان


از کبد کودکان در برابر آسیب محافظت می‌کند

عسل به عنوان سپری برای کبد در برابر بیماری‌ها و آسیب‌های عمل می‌کند. ثابت شده است که این ماده عوارض جانبی دوزهای پاراستامول که می‌تواند باعث آسیب کبدی شود را کاهش می‌دهد. پاراستامول در مسکن‌های رایج مانند تایلنول و پانادول یافت می‌شود. اگر کودک شما بیمار است، یک قاشق عسل به کاهش عوارض دارو کمک می‌کند و او را از آسیب محافظت می‌کند.

 به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند

استفاده از عسل روی خراش‌ها و بریدگی‌های کودک به بهبود سریع‌تر او کمک کرده و می‌تواند به تسکین پوست تحریک شده کمک کند.

سرفه کودکان را آرام می‌کند

به عنوان یک عامل تسکین دهنده برای گلو درد کودک عمل می کند و سرفه او را بهبود  می‌بخشد. اگر کودک شما به دلیل گلودرد در بلع مشکل دارد، یک قاشق عسل به او کمک خواهد کرد.

خواص عسل طبیعی برای پوست صورت

عسل طبیعی برای پوست

عسل طبیعی سرشار از عناصر مفید برای پوست است؛ به خصوص اگر آکنه یا بیماری‌های پوستی خود ایمنی مانند اگزما یا پسوریازیس دارید. عسل خام به تعادل باکتری‌های روی پوست شما کمک کرده و روند بهبود سلول‌های پوست شما را سرعت می‌بخشد.

همچنین در التیام سریع زخم‌ها به قدری موثر است که امروزه توسط پزشکان در درمان‌های بالینی استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، عسل خام یک لایه بردار طبیعی بوده و استفاده از آن روی صورت، ظاهر خشک و کدر پوست را از بین برده و آن را درخشان می‌کند. این کار درست همانند عملکردی است که اسکراب فوراور با قدرت اثرگذاری بیشتر روی پوست از خود نشان می‌دهد.

به منظور درمان بیماری‌های مزمن پوستی با عسل طبیعی، می‌توان آن را به صورت خمیر یا همراه با ماسک صورت استفاده کرد. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که واکنش آلرژیک ندارید. اگر به گرده گل، کرفس یا سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل واکنش های آلرژیک دارید، از استفاده از عسل روی پوست خودداری کنید.

همچنین بسیار مهم است که عسلی که استفاده می‌کنید حاوی باکتری‌های سالم باشد تا بهترین اثر را نتیجه را ببینید. عسل طبیعی سیستم ایمنی بدن شما را فعال کرده، به کاهش التهاب و قرمزی کمک می‌کند و حتی لک‌های پوستی را از بین می‌برد.



خواص عسل طبیعی برای معده

گاهی اوقات از عسل برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می شود؛ اگرچه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر آن محدود است. همچنین می‌تواند به عنوان درمانی برای باکتری هلیکوباکتر پیلوری که یکی از علل شایع زخم معده است، به کار برود.

علاوه بر این، عسل خالص حاوی پری بیوتیک‌های مفید است که باکتری‌های مفیدی را که در روده‌ها زندگی می‌کنند تغذیه می‌کند. این باکتری‌ها نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت کلی ضروری هستند.

خواص عسل طبیعی برای کلیه

عسل دارای خواص تغذیه‌ای عالی است که می‌تواند به بیماران کلیوی کمک کند. اگرچه طعم شیرینی دارد، اما افزایش زیادی در سطح قند خون ایجاد نکرده و افراد دیابتی می توانند آن را در حد اعتدال مصرف کنند. دیابت یکی از علل اصلی نفروپاتی (بیماری کلیوی) است. عسل تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز خون دارد و همچنین به حساسیت به انسولین کمک می‌کند. از این رو، فردی که در رژیم غذایی خود عسل می‌خورد، به محافظت از کلیه‌ها در برابر بروز بیماری کلیوی دیابتی در آینده کمک می‌کند.

اینه ماده طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از سلول‌های کلیه در برابر استرس محافظت می‌کنند. خوردن عسل مقدار کافی آنتی اکسیدان به بدن شما رسانده و در نهایت نقش محافظتی در پیشگیری از بیماری کلیوی ایفا می‌کند.

از آنجایی که عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود نیز شناخته شده است، می‌توان از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای جلوگیری از عفونت کلیه استفاده کرد که یک وضعیت رایج در میان بیماران کلیوی است.

خواص عسل طبیعی برای چشم

خواص عسل برای چشم

مصرف موضعی عسل می‌تواند التهاب و سوزش چشم شما را کاهش دهد. همچنین می‌تواند باکتری‌های مضری که باعث عفونت چشم می‌شوند را از بین ببرد. حتی برخی از افراد از عسل برای تغییر تدریجی رنگ چشمان خود استفاده می‌کنند؛ اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عسل، همراه با توانایی‌های تسکین دهنده، آن را به یک درمان موثر برای چندین بیماری چشم تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی خواص عسل طبیعی برای چشم‌ها خواهیم پرداخت. در کنار این خواص، می‌توانید از مکمل آی ویژن فوراور برای تقویت چشم خود استفاده کنید.

کراتوکونژونکتیویت

تحقیقات نشان داده‌اند که اشک مصنوعی حاوی عسل یک درمان موثری برای کراتوکونژونکتیویت (التهاب قرنیه به دلیل خشکی) است. این بیماری مزمن اغلب با شروع آلرژی های فصلی ظاهر می‌شود.

زخم قرنیه

زخم قرنیه به زخم‌هایی که در سطح لایه بیرونی چشم است می‌گویند. عسل می‌تواند با عفونت‌هایی که ممکن است باعث ایجاد زخم شوند، مبارزه کند و همچنین بهبود این زخم‌ها را تسریع کند. خواص ترمیم زخم عسل و همچنین اثرات ضد میکروبی‌اش، آن را به طور خاصی برای درمان این نوع زخم‌ها مناسب می کند.

بلفاریت

بلفاریت وضعیتی است که باعث تورم و سوزش در اطراف خط مژه شما می‌شود. یک مطالعه روی شش خرگوش مبتلا به بلفاریت با هدف شناسایی توانایی عسل طبیعی به عنوان درمانی برای بلفاریت انجام شد و نشان داد نمونه طبیعی آن موثرتر از نمونه فرآوری شده برای درمان بلفاریت است؛ اما برای تایید این قضیه هنوز به آزمایشات انسانی نیاز است.

خشکی چشم

خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشکی به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند. اگرچه درمان خشکی مزمن چشم با اشک مصنوعی امکان پذیر است، با این حال هرگز روش پیشنهادی برای درمان کامل آن وجود نداشته است. امروزه اشک مصنوعی حاوی عسل طبیعی به عنوان یک روش برای درمان خشکی چشم در حال بررسی است. در مطالعه‌ای روی 114 نفر، مشخص شد که عسل قرمزی و ناراحتی را در افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم کاهش می‌دهد.

کاهش چین و چروک اطراف چشم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که عسل می‌تواند به حفظ رطوبت لایه بیرونی پوست و کاهش علائم پیری کمک کند. بیشتر مواد شیمیایی و برخی از مواد طبیعی ضد پیری که برای استفاده در ناحیه زیر و اطراف چشم طراحی شده‌اند، بی خطر نیستند. از سوی دیگر، عسل را می‌توان با نمک، آب، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرد و برای سفت شدن پوست در اطراف چشم قرار داد.

ملتحمه باکتریایی (چشم صورتی)

خواص ضد میکروبی عسل می‌تواند با عفونت باکتریایی چشم مبارزه کرده و از گسترش آن جلوگیری کند. این ماده طبیعی قرمزی چشم را کاهش داده و بهبود را تسریع می‌کند. یک مطالعه که در سال 2004 انجام شد، اثرات ضد میکروبی عسل را در برابر انواع مختلف باکتری‌ها تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که عسل می‌تواند با التهاب ملتحمه مقابله کند.

مضرات و خطرات عسل طبیعی

تا زمانی که فردی به گرده زنبور عسل حساسیت نداشته باشد، استفاده از این ماده کاملا بی‌خطر است. مرکز کنترل و حفاظت از بیماری‌ها (CDC) خاطر نشان می‌کند که افراد نباید به نوزادان زیر 1 سال عسل بدهند؛ زیرا خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان را تهدید می‌کند. ولی مصرف عسل از 1 سالگی به بالا بی خطر است. توجه داشته باشید که این امر در مورد هر دو نوع عسل فرآوری شده و طبیعی صدق می‌کند.

خرید عسل طبیعی

خرید عسل طبیعی

عسل خالص ممکن است حاوی مواد مغذی باشد که عسل معمولی فاقد آن است؛ این نکته بدان معنا است که به طور کلی می‌تواند مزایای سلامتی بیشتری داشته باشد. با این حال، تحقیقات انجام شده این موضوع را تایید نکرده‌اند.

همچنین نمونه طبیعی این محصول حاوی عناصر اضافی مانند گرده زنبور و موم است که ممکن است سبب شود خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی بیشتری را ارائه دهد. تحقیقات دیگری در مورد کاربردهای دارویی عسل طبیعی نیز امیدوار کننده است. مطالعات روی خواص درمانی و تغذیه آن نشان می‌دهد که ممکن است شیرین کننده سالم‌تری نسبت به قند و شکر سفید باشد.

این ماده در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و مردم اکنون می‌توانند آن را از بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی خریداری کنند. اما موضوع مهمی که در اینجا مورد بحث است، قابل اعتماد بودن یا نبودن تولید کننده عسل است. شما می‌توانید عسل فوراور را از سایت فوراور کالا با اطمینان کامل تهیه کنید و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

برای مشاهده قیمت و سفارش عسل فوراور اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه